Vill du ändra livsstil?

Snart är det nytt år och vid 12-slaget på nyårsafton är det många som avlägger ett eller flera nyårslöften om att förändra sin livsstil. Det kanske man gjort efter läst en livsstilsblogg eller för att man vill göra något åt det liv man lever. Många kommer dock att bryta de löften man sagt att man ska klara. Det beror oftast inte på att man inte vill förändra sig men att man satt för höga krav på sig själv eller för att det blir för svårt. De två vanligaste löften som de flesta ger, det är att sluta röka och börja träna. 

Sätt upp löften du kan hålla

Det gäller att sätta upp löften du vet med dig att du klarar av att hålla. Eller i alla fall kan tänka dig att försöka dig på att hålla. Sedan går det inte att förändra saker över en enda natt. Det tar tid att göra stora förändringar. Om du satt att du vill sluta röka, så är det inte så lätt att på nyårsdagen inte få ta ett enda bloss. Det du kan göra är att dra ner för att sedan övergå till att inte ta nåt alls.

Träning är samma sak, det går inte att tro att du ska kunna köra på värsta direkt, utan du måste bygga upp konditionen med mera, för att det ska bli hållbart.

Att lyckas förändra

Fundera på vad det är du vill ändra och varför. Det för att ha rätt motivation till att ändra på det du vill ändra. Sätt även upp en så kallad genomförandeplan. Alltså hur du ska göra för att börja förändra en sak i ditt liv. Försök sedan att göra det och upprepa det om och om igen. Hitta belöningar som kopplas till dina intentioner. Sedan kan du även se till att koppla ditt nya beteende till nya signaler. Om kaffet lockar dig till cigarett, så kanske du även ska sluta med kaffet som ett exempel.

Se även till att omge dig med andra som kan stötta dig i att förändras och ge dig mer motivation till att faktiskt lyckas med det. 

23 dec 2020